Felinoterapie Helena Ruckerová

14.01.2015 13:55

Když sibiřky dávají smysl.

Jmenuji se Helena Ruckerová,pracuji jako laborantka na lékařské fakultě v Hradci Králové, jsem členkou občanského sdružení Auracanis a mým velkým koníčkem je chov sibiřských koček,přes které jsem se vlastně k návštěvní službě dostala.V tomto příspěvku bych se chtěla zamyslet vlastně nad smyslem mého chovatelského snažení. Nad tím,zda má smysl chovat kočky s PP,zda není lepší si vzít vhodnou kočičku z útulku a vychovat jí k návštěvní službě. Jestli vůbec má smysl podrobovat kočky výstavám, různým vyšetřením a testům. Jestli má smysl se neustále vzdělávat a předávat si zkušenosti a rozšiřovat obzory . Naše chovatelská stanice,kterou vlastním spolu s dcerou se jmenuje Siberian Spirit a v součastné době máme 4 chovné kočky,tři kastrátky a dva chovné kocoury,se kterými navštěvuji domovy pro seniory,školy,školky a speciální školy.

Pro mne chov koček smysl má .Kočky mi dělají společníky,mám dobrý pocit když návštěvou s kočkou rozzářím oči seniorů a jsem spokojená,když udělám radost lidem,kteří si ode mne vezmou koťátko jako společníka a těší mne,když mohu dětem říci jak se o kočky starat,jak jim porozumět,aby ony , jako budoucí generace , našly ke zvířatům dobrý vztah.Mám radost,když ze spojení koček,které vyberu se narodí zdravá a krásná koťata.A i výstavy nejsou pro mne jen sbírání pohárů a kokard,ale získání spousty cenných informací a rad z řad chovatelů. Začala jsem trochu emotivně, abych zdůvodnila i název mého příspěvku.Jen v krátkosti bych chtěla říci,proč mne vlastně sibiřské kočky tak upoutaly.

Sibiřská kočka patří mezi polodlouhosrstá plemena ale jejich srst je delší pouze v zimě. V létě jsou krátkosrsté,což je vlastně jejich plemenný znak.Je to v důsledku střídání teplot na Sibiři,odkud tyto kočky pocházejí.V létě teplo a v zimě kruté mrazy, které toto plemeno donutily se přizpůsobit.S krutou zimou si myslíme že souvisí i jejich vztah k člověku.Stahovali se k lidským obydlím kvůli zahřátí a jídlu a lidé je rádi přivítali,protože potřebovali společníky pro dlouhé zimní večery, kdy kontakt s jinými lidmi byl ztížen.Proto si myslím,že tyto kočky jsou velice vnímavé a kontaktní a vyhledávají společnost člověka..Pokud si sibiřská kočka vytvoří pevné pouto se svým člověkem a člověk jí porozumí,jsou výbornými felinoterapeuty.Obecně si myslím,že polodlouhosrstá plemena jsou pro tuto práci nejlepší.Jsou středně temperamentní,jejich srst je pro lidi příjemná a nevyžaduje tolik údržby jako u dlouhosrstých koček.Při správné péči se i línání dá dobře řešit.Vyčesáváním vypadlé srsti a pravidelným kartáčováním a občasnou koupelí se dá i v této době kočka vzít na návštěvu.Na česání a koupání musí být samozřejmě kočka zvyklá již od kotěcího věku.Ale i v sibiřských kočkách se najdou temperamentnější jedinci,kteří nejsou schopni se delší dobu nechat hladit a ani jim nedělá dobře fyzický kontakt,když ony nechtějí.Nejlépe je si pro tuto práci vybrat kotě u kterého znáte jeho rodiče,jakou mají povahu a také jaké je jejich zdraví.Samozřejmostí je dokonalé zdraví.Kočky které mají navštěvovat děti,nemocné a staré lidi nesmí zdraví lidí ohrozit (a to jak zoonózou,tak parazity,ale nebezpečné jsou třeba i plísně.Proto kočky chováme pouze v bytě s možností výběhu do venkovní voliéry.Nemají možnost přijít do styku s toulavými kočkami a tím se nemohou nakazit přenosnými nemocemi jako je FeLV a FIV,ale i na tyto nemoci jsou naše kočky testované.Kočky pravidelně odčervujme,očkujeme a dbáme na výbornou výživu.V současné době už existuje spousta testů, které odhalí i dědičné nemoci.U sibiřských koček je to onemocnění srdce HCM,onemocnění ledvin PDK a další.Už malá koťata u kterých víme,že je budeme chtít využít pro návštěvní službu je dobré testy udělat,abychom předešli jejich zbytečné zátěži.Mám zkušenosti se sibiřskými kočkami,že pokud je kočka pod nějkým tlakem či dokonce ve stresu (a ten člověk který kočku dokonale nezná,nemusí ani postřehnout)jejich zdraví se dost často podlomí.Dále je důležité i vědět že v období pohlavního dospívání jsou kočky labilní a jejich imunita prudce klesá.Musíme počítat s tím,že u sibiřek se okolo 10 měsíce jejich povaha začne měnit.Kocouři mohou být agresivnější a kočky nedůtklivější a vznětlivější..V tomto období nechávám kočky co možná v největším klidu a většinou u kocourů po krytí a u koček po koťatech,nebo po kastraci se jejich povaha opět vrátí do normálu.Je to vlivem hormonů a sibiřské kočky jsou v tomto období velice zranitelné.Pokud kočka svému člověku věří a má k němu plnou důvěru je vše snažší i v tomto složitějším období.

Pokud si budeme vybírat kotě pro tuto práci je dobré vědět o povaze jeho rodičů a zhodnotit jeho temperament.Myslím že není vhodné kotě příliš bojácné,ani příliš dominantní.Ve dvou až třech měsících se už dá dost dobře poznat,jak kotě reaguje na různé podněty .Je nutné ho od mala učit cestovat,přivykat na kontakt s cizími lidmi a na různé zvuky .Při cestování s kočkou je důležité dbát na bezpečnost jak kočky,tak osob ve vozidle.Proto přepravujeme kočky pouze v pevné přepravce,která je zabezpečena bezpečnostními pásy .Přepravka musí být i dostatečně prostorná,aby se kočka cítila pohodlně. Kotě,které je dobře socializované a zvyklé na ruch okolo něho snáší v dospělosti vše snáze a má naději,že se mu bude líbit kontakt s lidmi a při různých situacích které mohou nastat nebude ve stresu.

Sibiřské kočky jsou poměrně velké kočky,ale vejdou se spolehlivě na klín ale jsou i dostatečně mohutné pro děti,aby vydržely i nějaké ne úplně šetrné pohlazení.U dětí se snažím co nejvíce jim kočky a jejich zvyklosti přiblížit.Děti si kočky nejenom hladí,ale hodně si povídáme o tom co kočky potřebují,jak se chovají,vysvětluji řeč těla koček a snažím se dětem vše podat tak,aby kočkám a jejich pořebám rozuměly.Abychom pro děti tuto výchovnou složku zatraktivnili,nacvičili jsme pohádku s živými zvířátky.Je to improvizovaná pohádka o kočičce a pejskovi,jak pekli dort od J.Čapka.Tam zábavnou formou děti učíme,co kočky a psi mohou jíst,co ne a co zvířatům vyloženě škodí.

Je pro mne samozřejmostí,že se snažím kočkám věnovat,hrát si s nimi i citlivě určovat hranice kam až mohou a kam ne,zároveň je mou povinností je nepřetěžovat.Hodně otázek je i jak často kočkám návštěvy vyhovují a po jak dlouhou dobu jsou shopni v pohodě návštěvu absolvovat.Se svými kocoury chodím asi dvakrát měsíčně buď za seniory,nebo za dětmi.Většinou trávíme v zařízení asi 1,5 hod.což je myslím limitující doba pro kočku.Po návštěvě nechám vždy kočku v klidu odpočinout a prospat.Mám to štěstí,že mohu se svými dvěma kocoury dělat tuto práci,že je předvádění jak na výstavách tak před lidmi baví,zároveň je mohu protože jsou nekastrovaní uplatnit i v chovu,aby své dobré vlastnosti předali i potomkům.Moje 2 chovné kočky i když jsou zvyklé na výstavy a jejich povaha je milá,zatím v návštěvní službě neuplatňuji,protože buď mají starosti s koťaty a nebo se svými hormony J)U koček je limitující jak březost ,kojení,tak i mrouskání a jejich začlenění do týmu pro návštěvní službu je myslím,možné až po kastraci.

Mnoho lidí se na mě obrací s dotazy,jak si správně vybrat kočku se kterou by mohli tuto práci dělat.Je to velice těžká otázka a myslím,že i při výběru vhodného plemene,milého kotěte se nemusí vždy toto podařit.Správnou péčí,výchovou a láskou samozřejmě se o to můžete pokusit a nebo mít štěstí a takovou kočičku najít.Někteří lidé mi totiž píší v tom smyslu:Mám zlomenou nohu.Slyšel jsem,že vrnění kočky rychleji hojí zlomeniny.Můžete mi doporučit jaké plemeno si mám vybrat? apd.Kočka není lék,Je to živý tvor,který je velice citlivý a dokáže určitě zlepšit náladu,navodit pocit pohody a tím se určitě lepší i zdravotní stav.Myslím,že kočka je i vhodnější než pes pro děti s fyzickým postižením.Je menší,nemusí se venčit a i pro rodiče je péče o kočku snažší než o psa.Pokud víme,že budeme muset kočku nechávat delší dobu samotnou (např. chodíme do práce,dítě dáváme do zařízení)je lépe si pořídit kočky dvě.Hlavně ve velkých městech začíná být kočka častějším domácím mazlíčkem z těchto důvodů než pes..Mým cílem je proto chovat kočky zdravé,milé aby byly dobrými společníky lidí a aby lidé byli dobrými společníky zvířat.To je tedy smyslem celé mé dosavadní práce v chovu koček.

Novinky

Tak vám musím napsat jak se tu mám...

16.02.2015 11:15
Obyvák jsem již opanovala....je můj...hlídám si ho. Jsem holka zvědavá...vše se snažím...